Имян Отчествович Фамильев (nomen_nescio) wrote,
Имян Отчествович Фамильев
nomen_nescio

С рабочего стола

О караимах
Ибн-Эзра (длинный) к Шмот, 12:10
Оставшееся от него сожгите
Если [мясо осталось] против воли [участвующих в трапезе], которые не смогли съесть свою долю. Йефет говорил, что [эти слова относятся] к костям* , но он неправ, потому что Писание говорит об обычном образе действий .

* В которых есть костный мозг (такое мнение приведён в Псахим, 83а), а съесть его невозможно, ведь по одному из мнений кости пасхальной жертвы, в которых есть костный мозг, тоже нельзя разбивать (Псахим, 85а). Может показаться странным, что караимский комментатор приводит мнение из Талмуда, не вытекающее прямо из простого смысла Писания: ведь караимы были известны отвержением Талмуда и его методов комментирования. Но следует учесть, что Ибн-Эзра не всегда точно помнил источники и формулировки известных ему комментариев (см. в стихе 12:3 пример с неточным цитированием Раши), к тому же сочинения Йефета Бен-Али расходились в десятках рукописей, к которым делались многочисленные дополнения переписчиков. Комментарии Йефета Бен-Али на книгу Шмот до сих пор остаются в рукописях.

Этот Йефет, "учитель диаспоры" (משכיל הגולה) был интересной фигурой:
Yefet attacked Islam with the greatest violence. For him the words of Isaiah, "Woe to thee that spoilest" (Isa. xxxiii. 1), refer to Mohammed, who robbed all nations and dealt treacherously with his own people, and Isa. xlvii. 9 to the downfall of Islam. In the following verse he sees an allusion to the sufferings inflicted by Muslim rulers on the Jews, who are loaded with heavy taxes, compelled to wear badges, forbidden to ride on horse-back, etc.

Yefet was no less bitter in his attacks on Christianity and on rabbinical Judaism, to which he refers many prophecies. Unlike his predecessors, he was not an opponent of secular science. To him the word "da'at" (Prov. i. 7) denotes "the knowledge" of astronomy, medicine, mathematics, etc., the study of which is to be undertaken before that of theology.

One of his comments about the Rabbanites, writing on his Arabic commentary on Isaiah, Yefet ben Ali digresses as follows: "This section refers to the people of the Diaspora and to the best among them as well. They are at present divided into four classes :

The Exilarchs who pretend to be the possessors of knowledge;
The common people who neither desire wisdom nor think about it; they know no more about religion than to go to the Synagogue from Sabbath to Sabbath and to say "Amen" and "shema Yisrael";
The studious among the common people, whom the Exilarchs teach them the nonsense of the Talmud, and sorcery, instead of what might profit them;
The "Maskilim" (Karaite teachers) who, endowed with the knowledge of the Torah, are generous with the dissemination of their wisdom, in return for which they accept no recompense).
Многие его работы удостоились внимания исследователей и издателей только сейчас.
Tags: Ибн Эзра
Subscribe

  • (no subject)

    Директор израильской Электрической компании высказал то, с чем согласны многие. Двадцать пять - тридцать пять лет назад в Израиль мощным потоком…

  • (no subject)

    Четыре волны коронавируса в Израиле. Спад первой волны, два спада второй волны - это локдауны. Спад третьей волны - получены вакцины, массовые…

  • (no subject)

    Угроза для жизни главы Департамента гигиены минздрава (отвечающего за вакцинацию) поднята на уровень шесть из шести возможных. По решению министра и…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments