Имян Отчествович Фамильев (nomen_nescio) wrote,
Имян Отчествович Фамильев
nomen_nescio

Отождествление Эдома с Римом

אדומי – ארמי – רומי - ROME

ארמי אובד אבי (Дварим 26:5) согласно простому смыслу означает «арамейцем-скитальцем был мой отец», но в пасхальной Агаде эта фраза понимается как «арамеец истреблял моего отца» – намёк на Рим.

Рош ѓа-Шана 19а, Таанит 18а
Поехала делегация мудрецов в Рим, вышла на площадь и стала кричать: "Разве мы не братья? Разве не одна мать родила нас? Разве не один отец у нас? Почему же вы ненавидите нас?"

Ваикра раба (Маргалиот), Шмини 13:5
Четыре реки, вытекающие из Эдена – это четыре царства. Пишон – это Вавилон… Гихон – это Мидия… Хидекель – это Греция… «Он идёт перед Ашуром» (Берешит 2:14) – в трёх вещах греческое царство опередило злодейское царство… «А четвёртая река – это Прат» (там же) – это Эдом, размножившийся (парат) по молитве предка [Ицхака].
(этот пример я только что нашёл)

Пирке де-раби Элиэзер 38
Магдиэль, старейшина Эсава (Берешит 36:43) - это Рим. (См. здесь подробнее)

Раши на Берешит 27:39
«На тучной земле будет твоё проживание» - это «греческая Италия».

Мидраш Йеламдену, Батей мидрашот 109
Царство Римское основал Цефо, сын Элифаза, сына Эсава, но пришёл к нему Тиртат из страны Элиша (Аласия - Кипр - Микены - Троя - Эней...) и убил его.

Ибн Эзра на Берешит 27:40
Спящие – те, кто не пробудился еще от сна глупости3, - полагают, будто мы находимся ныне в изгнании у Эдома4, но не так это. И, напротив, Эдом пребывал под рукой иудейской, ведь сказано: "И отложился Эдом от Йеѓуды" (II Царей 8:22). И также Йоав5 перебил всех мужчин у Эдома, как сказано: "Ибо шесть месяцев оставался там Йоав и [с ним] все израильтяне, пока не истребили всех мужчин в Эдоме" (I Царей 11:16). Оттого, что пребывали они под рукой иудейской, возрадовались в день бедствия нашего и говорили вавилонянам, [когда те захватили Иерусалим:] "Разрушайте, разрушайте его до основания!" (Пс. 137:7). И тяжелее самого бедствия было Израилю это поношение от Эдома. К тому же ликованию относится "Радуйся и веселись, дочь Эдома!" (Плач Ирмеяѓу 4:21) и "Не радуйся о сынах Йеѓуды в день погибели их!" (Овадья 1:12). И позже еще старший Гиркан6 обратил их в иудаизм и сделал стражниками Иерусалима, а в дни Агриппы, когда был захвачен Иерусалим [римлянами,] пришли полки эдомитян на помощь Иудее.
Что же до народа, изгнавшего нас, то он происходит от киттим7, и именно так перевел Онкелос в стихе וְצִים מִיַּד כִּתִּים וְעִנּוּ אַשּׁוּר וְעִנּוּ עֵבֶר וְגַם הוּא עֲדֵי אֹבֵד ("Придут корабли от Киттима и смирят Ашшура, и смирят Эвера, но и сами они погибнут" Бемидбар/Числа 24:24): вместо מִיַּד כִּתִּים ("от Киттима") – מֵרוֹמָאֵי ("от римлян"). И это [продолжение] царства Явана8, о котором объяснил Даниэль (Дан. 7:3-7). И были немногие люди, поверившие в человека, которого они сделали себе богом, [а затем,] когда в то же уверовали римляне, Константин установил им новую религию и определил себе на знамя изображение того человека. И не было [до того времени] принявших это новое учение, кроме немногих эдомитян, и потому стали называть Рим Эдомом. Так же и египтян, жителей Савской области и Эйлама называют ныне ишмаэлитянами, хотя лишь немногие из них являются потомками Ишмаэля.
3 В оригинале: שלא הקיצו משנת האוולת.
4 Т.е. у потомков Эсава.
5 Военачальник царей Давида и Шломо.
6 Йоханан Гиркан I, сын Шимона Хасмонея, первосвященник и этнарх Иудеи в 134–104 г. до н.э.
7 Киттим впервые упомянуты в Быт. 10:4 как потомки Явана, сына Йефетова. В академической библеистике принято отождествление этого народа с жителями финикийской колонии Кат (Ситиум), находившейся на острове Кипр, неподалеку от нынешней Ларнаки.
7 В силу созвучия с Ионией и других причин Яван рассматривается в еврейской традиции как прародитель народов Греции.

Ещё примеры у Кугеля:
Esau Means Rome
From the first century B.C.E. on, the great war-maker in the life of Israel was the Roman empire, which gained political power over the Jewish homeland and later crushed two doughty attempts on the Jews' part to win their independence (68-70 C.E. and 133-135 C.E.). The Romans enforced their rule through military might and the ruthless suppression and punishment of all sources of possible resistance. It was natural that the Jews, in seeking to understand their present predicament under Roman rule, should look to the Bible for clues-and for hope. To many, the "true" identity of the Romans was not hard to find: their love of war, their swaggering cruelty, and their living "by the sword" all suggested that they were the spiritual descendants of Esau. Indeed, there must have been something comforting in thinking ofthe Romans as the present-day equivalent of biblical Esau, for just as God had helped Jacob to triumph over his physically larger and stronger brother, so He might help the Jews to throw off the Roman yoke:
[An angel tells Jacob:] "The Most High will raise up emperors from the descendants of your brother Esau [that is, Rome], and they will receive all the power of the races of the earth who have caused harm to your seed. And they [that is, your "seed"] will be delivered into his [Esau's, that is, Rome's] hands and he will ill-treat them. And he will begin to hold them by force and rule over them, and they will not be able to oppose him, until the day when his decree will go out against them to worship idols and sacrifice to the dead:' - Ladder of Jacob 5:8-11
— воздивгнеть Вышніи царя отъ внукъ брата твоего Исаава, и пріимут вся могуть племень земныхъ, створшихъ пакость сѣмени твоему, и дани будут въ руку его а будуть негодуемь ими. (Лествица Иакова 5:8)
(Толковая палея 1477 года. Воспроизведение Синодальной рукописи. Спб., 1892. Вып. 1. стр. 102)
[Isaac's words in Gen. 27:22] "The voice is the voice of Jacob, but the hands are the hands of Esau" [really refer to the people of Israel and Rome,] for Jacob rules only through his voice, but Esau [Rome] rules only through his hands. - Genesis Rabba 65:19
Perhaps indeed the fact that Jacob seized his brother's heel at the time of their birth indicated that the age of the Romans' ascendancy would be followed by that of the Jews:
[The angel tells Ezra:] "Jacob's hand held Esau's heel from the beginning, for Esau [that is, the ascendancy of Rome] is the end of this age, and Jacob [the ascendancy of Israel] is the beginning of the age that follows. For the end of a man is his heel, and the beginning of a man is his hand; between the heel and the hand seek for nothing else, Ezra:' - 4 Ezra 6:8-10
''And his hand seized Esau's heel" [Gen. 25:26]-there is no kingdom in this world after Esau's kingdom except Israel's alone. - Midrash ha-Gadol Gen. 25:26
(J.Kugel, Traditions of the Bible, 358)

The equation of Esau with Rome may ultimately derive from the Roman associations of the Idumaean (that is, Edomite) King Herod; but the absence of this identification in sources originating in that time or even somewhat later is troubling. See Ginzberg, Legends, 5:272; Schürer, The History of the Jewish People 3:320, n. 78; Cohen, "Esau as a Symbol in Early Medieval Thought"; Hadas-Lebel, "Jacob et Esau ou Israel et Rome"; idem, "L'evolution de l'image de Rome"; Kugel, "Ladder of Jacob." This identification otherwise builds on Edom's role as a symbol of evil in earlier writings; see Cresson, "The Condemning ofEdom in Postexilic Judaism"; Hoffman, "Edom as a Symbol of Evil:'
Apart from their identification with Esau's descendants, the Romans were sometimes connected with another people mentioned in the Bible, the Kittim, who were said to be descendants of Javan (= Ionia, Greece) in Gen. 10:4. (The name is apparently that of Citium in Cyprus.) For this reason, the word "Kittim" was sometimes used in reference to the Macedonians or Greeks. In 1Macc. 1:1, Alexander the Great is said to come "from the land of the Kittim;' while 1 Macc. 8:5 refers to Perseus as "king ofthe Kittim:' However, the identification ofthe Kittim with the Romans is found fairly clearly in various texts from Qumran: (lQM, 4Q285, 4Q491, etc.) War Scroll, (4Q169) Nahum Pesher 3-4, and others. 10 The "Kittim" mentioned in Num. 24:24 are translated as "Rome" in Targum Onqelos and Pseudo-Jonathan, and as "Italy" (erased but still legible) in Targum Neophyti and the Vulgate. The "Septuagint" version of Daniel and Jerome likewise translated Kittim as "Romans" in Dan. 11:30 (the text itself seems to refer to Roman ships coming from Cyprus). Similarly, in Genesis Rabba the four descendants of Javan listed in Gen. 10:4, "Elisha and Tarshish, Kittim and Dodanim;' are (anonymously) restated as "Hellas and Tarsus, Italia, and Dardania:' The same tradition appears in Targum Neophyti ad loco and other targums, and the equation of Kittim with Rome is found as well as in the targum of Ezek. 27:6, the Vulgate ("de insulis Italiae"), Jossipon, and later sources. See Theodore and Albeck, Midrasch Bereschit Rabba 344 n; Flüsser, Jossipon,7 n; Yadin, The Scroll of the War, 22-26; Dimant, "Qumran Sectarian Literature', 505; Jellicoe, Septuagint, 86; Brooke, "The Kittim in the Qumran Pesharim',10. Interesting in this connection is the mention of the Kittim in (4QSS4) New Jerusalem fragment 2 col. 3 and then, two lines later, "Edom, Moab, and the Ammonites." This certainly suggests that, while the Kittim were identified with the Romans by this author, Israel's other, classical enemies, including Edom, were mentioned in addition precisely because none of them was yet equated with Rome.
(J.Kugel, Traditions of the Bible, 366-367)
Tags: еврейская традиция, мидраш
Subscribe

  • Налоговое управление Израиля

    Кроме работы в Академии иврита и преподавании на кафедре иврита в колледже Тель-Хай, я ещё "немножко шью" - перевожу и редактирую. С точки зрения же…

  • Леонид Сергеев

    Ах, какая девушка, красивая и стройная, в трамвай влетела бабочкой и села у окна! Ах, какая бабушка седая и румяная, играет с внуком Митенькой на…

  • (no subject)

    Пишут, что Китай запустил гиперзвуковую ракету, которая облетела весь земной шар на низкой орбите и ни одно ПВО её не заметило.…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 8 comments